středa 14. listopadu 2018

4 základní kroky k debordelizaci vašeho (života) bydlení

Nejsem asi doslova prototyp bordeláře, naopak ve většině věcí mám pořádek a mám je přehledně zorganizované. Problém je, že těch věcí jsem donedávna měla jednoduše až moc. A tak jsem se rozhodla radikálně změnit svůj směr a nastoupit do vlaku s konečnou stanicí MINIMALISMUS. Dnes pro vás mám 4 základní kroky, které bych doporučila každému, kdo si potřebuje ve svých věcech ve svém životě udělat pořádek.

Vzhledem k tomu, že jsme se na jaře přestěhovali k rodičům a naše úložné prostory se zmenšily na polovinu, začala jsem být prakticky v permanentním stresu z nepořádku a povalujících se věcí, které nemají své místo. Nemohla jsem se soustředit, nemohla jsem pořádně pracovat, protože jsem pořád měla tendenci něco přerovnávat a uklízet. V přeplněné místnosti se mi dokonce i špatně spalo. Při googlení různých organizačních vychytávek jsem ale narazila na minimalismus a došlo mi, že prostě nikdy nebude uklizeno, dokud budeme mít tolik krámů.

Moje minimalistické začátky samozřejmě nebyly jednoduché a stále ještě nejsem u konce, ale dopředu mě žene spousta pozitiv, která jsou patrná už teď. O některých z nich jsem psala v předchozím článku. Trávím méně času s organizováním v podstatě neorganizovatelného bordýlku, získala jsem víc času na věci, které mě doopravdy baví - třeba psaní blogu. A jsem rozhodně produktivnější. Za poslední měsíc jsem například napsala 4 články, což je více než za uplynulý půl rok!

Takže každému, kdo chce zažívat totéž, bych doporučila začít s následujícími 4 kroky:

1. ZBAVTE SE KRÁMŮ

Všichni toho prostě doma máme moc a ruku na srdce, když se rozhlédnete po svém domě nebo bytě, určitě najdete spoustu věcí, které máte doma z pouhé setrvačnosti a bez kterých byste se už dávno obešli.

Co dodat, vyhraďte si víkend nebo večery v týdnu a vezměte to to pokoj po pokoji, nebo třeba pro začátek šuplík po šuplíku. Můžete třeba použít metodu KonMari, která doporučuje věci redukovat podle témat. WHATEVER! U některých věcí bude loučení jednoduché, jiné vám dají pořádně zabrat, ale nebudete litovat. Já sama jsem si nakonec vybudovala systém v tom, co si nechat a co už prostě doma mít nemusím, o tom bude třeba povídání příště.


Až se rozhodnete pro první krok a budete brát do ruky jednotlivě věci, zjistíte také, že minimalismus není jen o úklidu. Podle mě je to tak trochu cesta k sebepoznání. Když se rozhodujete, zda si věc nechat nebo ji vyhodit, vystávají nejrůznější konfrontace a vzpomínky (možná jste četli můj článek o tom, jak jsem se loučila se skripty). Musíte k sobě být opravdu upřímní, abyste poznali věci, které si chcete ponechat, a rozeznali i ty, které už ve vašem životě nemají místo. Abyste si přiznali, že do těch džín už prostě nezhubnete. Možná že minimalismus není jen o úklidu prostoru, ale tak trochu i o úklidu naší duše.

I proto není jednoduché začít, ale garantuji vám, že jakmile se do toho pustíte, s každou věcí, které se zbavíte, budete cítit větší motivaci pokračovat.

TIP #1: Zkuste zredukovat počet odkládacích ploch v domácnosti. Člověk je v podstatě dost jednoduché stvoření - když vidí plochu, něco na ní položí (odloží). Tím, že budete mít méně poliček, stolečků, skříněk, snížíte přirozeně i množství věcí, které se na nich budou hromadit. Anebo je minimálně budete soustředit na několik málo ploch.

2. ORGANIZUJTE A VYTVOŘTE SI SYSTÉM

Když si hodíte do vyhledávače termín minimalismus, najdete spoustu krásných obrázků pokojíčku, ve kterých je křeslo, kytka, deka, lampa a jinak nic. Bohužel, realita je trochu jiná. Nejlíp to určitě vědí ti, co mají děti, ale i ti, kdo mají spoustu koníčků, které vyžadují...věci.

Poté, co se zbavíte nepotřebných krámů, si zbylé věci zorganizujte a dejte jim systém. Budete lépe vědět, kam pro kterou položku sáhnout, a nebudete také zbytečně znovu kupovat věci, které doma už dávno třikrát máte. Jeden příklad za všechny - nedávno jsem u rodičů v domě našla na různých místech celkem 8 odchlupovacích válečků.

Další můj osobní příklad? Honza je programátor, ale především milovník techniky, takže vlastníme nepřeberné množství kabelů, redukcí, nabíječek, baterií, prodlužovaček a dalších věcí, které ani nedokážu pojmenovat. Strašně ráda bych je všechny vyhodila, ale musím přiznat, že se dost často hodí. Abych dokázala s tímhle množstvím drátů a kabelů existovat v jednom pokoji, bylo nutné do nich vnést systém. Krabice, pytlíky, svorky, drátky, štítkovač - to všechno posloužilo nejen mě a mému minimalistickému já, ale i Honzovi, který musel přiznat, že se teď v tom všem mnohem lépe vyzná.

A pokud by tenhle článek psal Honza, napsal by asi, že žije s někým podivným, kdo bláznivě miluje papír a vše, co s ním souvisí v jakékoliv podobě. A tudíž má jednu skříň Kallax a dva Raskog vozíky plné barevných papírů, ozdůbek, udělátek a dalších serepetiček. Je to sice asi nejvíc organizovaná část naší domácnosti, ale možná ještě nějakou redukci snese.

TIP #2: Je dost zásadní neplést si debordelizaci s organizováním. Protože aby se vám doma lépe dýchalo, není třeba vymýšlet nové rafinované úložné prostory na věci, které doopravdy nepotřebujete. Pokud máte pocit, že vnášíte systém do věcí, které berete do ruky poprvé po pěti letech, je možná fajn se vrátit k bodu jedna.

3. KONTROLUJTE SVÉ NÁKUPY

Protože pouze zbavovat se starých, rozbitých nebo nepotřebných věcí k minimalismu nestačí, pokud nezastavíte zdroj těch nových. A zdroj jsme ve většině případů my sami.

Žijeme v době konzumu a ekonomického růstu. Máme dost peněz, velké domy i spoustu možností, kde nakupovat. Výzkum, který proběhl ve Spojených státech říká, že průměrný Američan vlastní kolem 300 000 položek (od těch velkých jako je auto nebo pračka, po ty malé jako jsou suvenýry z dovolených)(1). Nevím, kolik věcí má doma průměrný Čech, ale jasné je, že doba prostě přeje hromadění.

Z druhé strany to vše přiživují sociální sítě. Díky Facebooku a Instagramu máme pocit, že svetr, co má naše oblíbená bloggerka, nebo mixér na smoothie, co si koupila kamarádka, nás udělají šťastnější, štíhlejší nebo nějakým jiným způsobem změní náš život. Asi uhodnete, že tomu tak není. Sociální sítě nás nutí se srovnávat s obrázky, které jsou vlastně jen pečlivě vybraným a vystřiženým okamžikem ze života někoho jiného. Nutí nás nakupovat věci pod přívalem emocí s vyhlídkou toho, že možná náš život najednou bude zajímavější nebo hodnotnější (viz můj článek Jak jsem si kupovala představu o sobě). Teď budu drsná. Nebude! Budeme mít doma akorát další krámy, které nebudeme používat. A to nás bude akorát víc stresovat ("...jsem tak neschopná, že si ani nedokážu udělat jedno smoothie za den...") a odvádět naši pozornost od zásadnějších věcí. Od našeho vlastního života.



Najděte věci, které jsou pro vás nejdůležitější, a investujte čas do nich.

Pročistěte si Instagram a sledujte jen ty lidi, které opravdu obdivujete a kteří vás doopravdy motivují na cestě k cílům. Cílům, o kterých jste rozhodli vy sami. Pokud se stále cítíte špatně z neustálého srovnávání se s ostatními, není to ostuda. Dejte si detox od sociálních sítí (můj článek TADY) nebo si nainstalujte některou z aplikací, která vám bude hlídat čas strávený na obrazovce telefonu (mně funguje třeba Space). Nahraďte aktivity, které ve vás probouzejí negativní emoce těmi, které vás obohatí a vyvolají ve vás pocity štěstí. Místo brouzdání po Instagramu si přečtěte knížku nebo se něco naučte, místo koukání na Instastories si zacvičte nebo jděte na procházku.

TIP #3: Zbavte se přílivu letáků, najděte si chvíli a odhlaste se z odběru různých katalogů (vážně ještě někdo nakupuje přes katalogy?) a newsletterů. Přestaňte brouzdat po Wish nebo chodit "na čumendu" do Pepco, pokud opravdu něco nepotřebujete. Pokud se nemůžete udržet, nekupujte nic hned, zapište si danou věc a nechte nákup pár dní uležet... málokdy se nakonec do obchodu vrátíte.

4. VYTVOŘTE SI RUTINU A NÁVYKY

Rutina je nuda, ale bohužel funguje. Někomu možná vyhovuje udělat jednou za měsíc generální úklid, já se ale cítím fajn, když mám uklizeno průběžně. Jinak mám pocit, že všechno kolem je chaos, nemůžu se soustředit a nejsem produktivní.

Pracuji většinou z domova v pokoji, ve kterém také spím, po ránu je proto základ ustlaná postel - čisté prostředí je pro mě cesta k čisté mysli. Večer se zase snažím jít spát s čistou kuchyňskou linkou tak, abych hned ráno mohla věnovat čerstvě načerpanou energii důležitým úkolům, a ne jí plýtvat na úklid.


Každý večer, ať už přijdeme domů v 7 nebo o půlnoci, se také snažím uklidit si oblečení. Na ramínku se oblečení hezky vyvětrá a vyvěsí, nezmačká se jako když je v nějakém neidentifikovatelném smotku na podlaze (viď Honzi), a já ho můžu nosit déle (tím pádem i prát méně - ekologovo srdce plesá!). Vysledovala jsem, že rozdíl, které tyhle maličkosti dělají, je velký. A proto se rutiny držím a snažím se konvertovat i Honzu. Přiznávám, že zatím je trochu rezistentní.

----

Nebudu vám lhát, stát se minimalistou v páru, kde druhý dokáže pracovat i v pokoji, který vypadá jako po výbuchu, je dřina. Nicméně poté, co jsme udělali první vlnu debordelizace a organizace i Honza přiznal, že se cítí tak nějak líp. A proto věřím, že je tohle správná cesta.

Minimalismus určitě nemusí být životním stylem pro každého, ale možná vás postupně svými články budu nahlodávat, abyste ho zkusili aplikovat alespoň v některých oblastech svého života. Už kvůli přírodě a naší krásné planetě.

Možná už teď máte svoje návyky nebo techniky, které dodržujete, protože vám fungují, anebo jste už prošli některými fázemi "debordalizace" a máte nové poznatky a zkušenosti. Budu moc ráda, když se o ně podělíte do komentářů.

S láskou,

6 komentářů:

  1. Jedeme v tom spolu! Pod vsechno, co pises, bych se podepsala! Ty mas Honzu, u nas to zatim tak trochu hati deti, ale prave jsem udala baby obleceni 0-6 m a to stesti! A co se ulozneho prostoru tyce, to jsme se zarekli, ze zadne nove skrine a policky nechceme porizovat, co se nevejde do stavajiciho, nepotrebujeme :) ale stejne bych si dokazala predstavit druhe kolo trideni 😂😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, jak redukovat s dětmi, to bych si zase ráda přečetla já, hm?! :-)

      Vymazat
  2. Nejhorší je, že člověk toho k běžnému životu skutečně moc nepotřebuje. Když bych měla identifikovat, co se mi nejvíc hromadí, tak je to kosmetika, oblečení a boty. Zrovna včera jsem rozhodla, že uklidím spodní šuplík naší dvouumyvadlové skříňky v koupelně a vyhodila jsem přesně 12 různých lahviček, které jsem buď déle jak rok nepoužila nebo jsem usoudila, že už nepoužiju. Ale bilance je stejně tristní. Mám tam 8 balíčků soli na koupel nohou (a to si domácí pedikúru udělám tak 2x za rok), 4 různé přípravky proti celulitidě (co kdybych se jednou začala mazat), asi 6 pilníků na nehty, 3 tužidla na vlasy a asi 50 laků na nehty. Ve sklepě se nám za těch 7 let Marťova života nahromadily asi 3 obrovské průhledné IKEA bedny s dětským oblečením ... ale tak jako doufám, že je někdy využijeme i pro druhé mimčo. A stále na mě čeká ve skříni plná krabice oblečení, do kterého se teď nevejdu ... budu přemýšlet, jestli má smysl to ještě schovávat a stresovat se, že bych měla zhubnout 🙈😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni - neschovávej.... Já jsem taky měla různé věci: "šaty, až půjdu na ples", "tričko, až budeme malovat", "epilátor až najdu odvahu". A jsem teď zpětně ráda, že když otevřu skříň nebo šuplík, nemusím se na to pořád dívat. Ale je to boj. S tou koupelnou to bylo u nás podobné, já mám tyhle serepetičky moc ráda. Teď šly dvě tašky na charitu a zbytek chci vypoužívat, takže se drogerii obloukem vyhýbám. A mám radost za každou lahvičku, kterou domažu :-)

      Vymazat
  3. Taky jsem se do toho pustila před dvěma lety, podle knihy KonMari, trvalo mi to rok, ale musím říct, že to dlouhodobě fakt funguje! I když teď si tak říkám, že opakované projdutí bytu podle KonMari by mu určitě prospělo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já z KonMari čerpám tu základní myšlenku, ta je skvělá :) Pak už mi to přijde trochu moc, ale nakoplo mě to taky dobře! Obávám se ale, že ten proces asi nikdy nekončí...

      Vymazat