čtvrtek 22. října 2015

Ještě pár dalších tipů (nejen) pro začínající učitele



V minulém článku pro začínající učitele jsem pod tíhou svých dojmů z prvních vyučovacích hodin povídala spíš o tom, jak NE. Takže poté, co si ho přečtete a náležitě se pobavíte, nebo zapláčete, protože to máte stejně, nebojte, nenechám vás v tom. Přeci jen jsem za těch pár odučených hodin shromáždila i několik tipů, které fungují a které začínajícím učitelům mohou značně ulehčit život. A třeba si v nich najdou něco nového i zkušení pedagogové.



Takže tady jsou moje "must-do" aneb pár užitečných rad:
  • Začínejte a končete včas. Choďte do hodiny upravení. Buďte trpěliví a zdravě sebejistí. Zkuste se pro studenty stát vzorem.
  • Nic nevyhazujte. Jakýkoliv materiál či poznámky se můžou hodit a nikdy nevíte, kdy. Takže zálohujte, ukládejte a hlavně nic nemažte.
  • Plánujte hodiny. Bohužel není nic horšího, než si myslet, že přijdete do hodiny a nějak to dopadne. To si může dovolit pouze ostřílený pedagog. Pro nás začátečníky je dobré hodinu naplánovat, promyslet, jakou aktivitu zvolíte na rozehřátí, jaké otázky budete klást v průběhu přednášky, jakou historku z vlastní zkušenosti můžete připojit a co vypíchnete na konci jako stěžejní body hodiny. Naplánovaná hodina je zárukou toho, že bude plynout a pro studenty tak bude po celou dobu zajímavá.
  • Naučte se studenty jménem a oslovujte je tak. Pokud máte se jmény problémy, poproste žáky první hodinu o představení a třeba jejich oblíbené zvíře. Tahle asociace vám pomůže, vybavit si, jak se jmenují, protože budete vědět, že Anička je opička, Tereza je kočka a Petr je orel. A jména procvičujte. Při každé příležitosti. 
"Buďte spontánní a přirození a nebojte se přiznat svou chybu. Nezapomínejte na slova "prosím" a "děkuji".
  • Mějte připraveny aktuality, zážitek nebo vtipnou historku, které použijete ve chvíli, kdy hodina upadá. Můžete klidně úplně změnit téma, povědět jim, kde jste byli o víkendu na výletě nebo doporučit dobrý film. Získáte tím zpět ztracenou pozornost a ukážete studentům, že i vy jste lidi a po zvonění žijete normální život. Anebo nenormální :-) 
  • Bořte hranice. Netvrďte dětem, že nejlepší zdroj pro vyhledávání informací je encyklopedie jen proto, že už se to dvacet let učí. I vy už dávno stejně všechno hledáte na Google. Modernizujte svoje hodiny, experimentujte a zkoušejte cokoliv nového.
  • Buďte sví. Děti vycítí, když si na něco, nebo na někoho hrajete. Nedejbože, když vypadnete z role. Buďte spontánní a přirození a nebojte se přiznat svou chybu nebo to, že nevíte. Ukažte jim lidskou tvář, představte jim své osobní zájmy a dělejte legraci. Klidně i na svůj účet. Děti vás uvidí jako skutečnou osobu, ne jen váš učitelský zevnějšek a ocení to.
  • Chvalte a poděkujte. Podpořte sebevědomí studentů tím, že je pochválíte, když přijdou se zajímavou připomínkou. Poděkujte jim za zvídavou otázku a oceňte jejich příspěvky do diskuze. Nezapomínejte slova "prosím" a "děkuji".

Sečteno podtrženo

Takže vážené paní učitelky a páni učitelé. Klobouk dolů před každou vaší hodinou, kdy žáky dokážete zaujmout a jejich pozornost udržet. Smekám, když víte, že Petra v druhé lavici u okna má dneska rýmu, a tak jí nebudete nutit zpívat před celou třídou, že Aneta má nového kluka, a proto jí zlomky dneska nic neříkají, a Martin začal ráno na tréninky plavání, a proto pospává. Klobouk dolů, když si ze sebe umíte udělat legraci a když si nevybíjíte svoje nezpracované emoce na dětech. Obdivuji, když se snažíte do hodin přinášet stále něco nového. A mám respekt k tomu, že jste se vůbec rozhodli jít do toho a učit. 

Milí noví učitelé, nevzdávejte to a vytrvejte, stejně jako já. Teď už to může být jen lepší!

A vy, kdo si pořád ještě myslíte, že práce učitele je o tom, odkecat 45 min a jít ve dvě domů, tak mi napište. Příští středu si to místo mě můžete zkusit.

Žádné komentáře:

Okomentovat